KAAKKOISRALLI – JANNE SELUSKAN HERMO PITI LOPPUUN ASTI

Oululainen Janne Seluska oli selvästi mies usean ennakkosuosikin joukossa, joiden arveltiin KaakkoisRallin ja koko SM-sarjan kärkipaikoista taistelevan. Aivan kärkitaistoissa Seluska ei vielä ykköspätkällä ollut, sillä parin vuoden takainen SM-pronssimies oli vasta viides jääden pohjista 15,7 sekuntia. Pohjat sekä ykköselle että kakkoserikoiskokeelle kirjattiin pohjanmaalaiselle Jaakko Ollikkalalle. Kakkosella Seluska oli sentään jo kolmas, eroa kärkeen oli seitsemän sekuntia.

Myös kovaksi menijäksi tiedetty Vantaan Ville Haarala oli luottavaisella mielellä ennen kisaa, edellisten vuosien teknisten ongelmien toivottiin olevan nyt mennyttä elämää. ”Ihan liian varovasti lähdin alkupätkille”, tunnusti Haarala, joka ei osaamistaan tämän jälkeen enää päässyt näyttämään, vaan keskeytti erikoiskokeelle 3 kaasuvaijerin poikkeamiseen. Haarala oli ensimmäiselle tauolle tultaessa kahden pikataipaleen jälkeen kakkosena 8,9 sekunnin päässä johtavasta Ollikkalasta. Janne Seluska piti kolmatta paikkaa, vain 13 sekunnin päässä Haaralasta.

Juuri ennen kilpailua autonsa Opelista Escortiin vaihtanut Jari-Matti Tiilikka lukeutui myös vahvojen ennakkosuosikkien joukkoon. Tiilikka oli erikoiskokeilla 1 sekä 2 neljänneksi nopein.
”Ajoon vaikuttaa aika lailla se, että olen pari vuotta ajanut etuvetoisella, ja nyt on vaikea näköjään tottua taas takavetoiseen”, tilitti Tiilikka tauolla.

Tauon jälkeiselle kolmannelle erikoiskokeelle Tiilikka pamautti kuitenkin heti pohja-ajan, Jaakko Ollikkala hävisi 1,1 sekuntia. Ollikkalan johtoasema ei tästä vielä horjunut, mutta Tiilikkala onnistui muita sen verran paremmin, että nousi kisassa kakkoseksi kolmen erikoiskokeen jälkeisessä tilanteessa. Seluska oli kolmantena ja Raimo Kovanen neljäs. Joonas Keränen piti viidettä paikkaa hallussaan.

Erikoiskoe 4 oli kisan pisin. Historiaa Haminassa tehtiin siinä, että koskaan aiemmin ei junioreiden SM-sarjassa ole ajettu näin pitkää erikoiskoetta. Eipä siis ollut ihme, että nelosella tämän kisan ratkaisut myös nähtiin. Jaakko Ollikkala ajoi johtoasemasta ulos ja keskeytti, samoin Tiilikka jäi tien poskeen auton käyntihäiriöiden vuoksi. Kun muut kovat vastustajat olivat näin tippuneet kisasta pois, nousi Seluskan kisan kärkeen.

Konginkankaan Raimo Kovanen oli Seluskasta reilun 22 sekunnin päässä neljän erikoiskokeen jälkeen, joten Seluskan päihittäminen viimeisellä noin 14 kilometrin erikoiskokeella ei olisi helppo juttu. Kun vielä juuri ennen tätä pikataivalta alkoi sataa runsaasti lunta, tilanne vaikeutui entisestään. Näkyvyys heikkeni, samoin tien pintaan tullut tuore lumi teki tepposensa. Raimo Kovaselle viimeinen erikoiskoe oli ”kohtalon paikka”. Turvallinen paikka kisan kakkosena, kun kolmantena ollut Jussi Saarinen oli puolen minuutin päässä takana, vaihtui täydelliseen pettymykseen. Kovaselle merkittiin ajaksi 25 minuuttia enemmän kuin muille, joten pistesijoista ei enää ollut toivoakaan.

Kun kilpailijat saapuivat maaliin, alkoi aikakorttien tarkistus epäselvien merkintöjen vuoksi. Korjauksia tuli korjausten jälkeenkin, ja tiedot sijoituksista vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Tällä hetkellä lopullisten tulosten mukaan Janne Seluska kuitenkin voitti noin minuutin erolla, mutta kakkoseksi kisassa merkittiin sittenkin Jussi Saarinen ja kolmanneksi Joonas Keränen. Hetken kakkospaikkaa ehti juhlia nimittäin myös Tornion Miikka Vuokila, mutta tarkistusten jälkeen mies pudotettiinkin takaisin sijalle 4.

AKK:n valmennusryhmään kuuluvat Laura Suvanto ja Jouni Tokee ajoivat ensimmäisen junioreiden SM-osakisansa. Tokee ajoi kakkoserikoiskokeella ulos ja menetti aikaa 7-8 minuuttia, mutta Laura Suvanto, joka ajoi vasta elämänsä kuudennen rallin, säväytti täydellisesti ajollaan. Suvanto oli RSJM1-luokan kolmas, eroa luokkavoittaja Joni Viitalaan kertyi lähes 76-ek-kilometrin matkalla reilut 40 sekuntia. Myös Suvanto tunnusti koetelleensa penkkojen kestävyyttä siellä täällä.

Mikäli Laura Suvanto olisi ajanut naisten SM-sarjalaisten puolella, olisi voitto Haminasta kirjattu vasta 19-vuotiaalle lukiolaiselle. Ja mikä nostaa entisestään Suvannon tuloksen arvoa, on se, että hän ajaa Vakio 1600 -luokan autolla. Sari Lääti voitti Haminassa naisten kisan Opel Asconalla yli kuuden minuutin erolla Kirsi Sjölundiin, jolla harmittavasti oli runsaasti teknisiä ongelmia auton kanssa.

KORJATUT TULOKSET
(kilpailijat keräävät SM-pisteitä luokittain)

LUOKKA RSJM31) Janne Seluska-Pekka Leinonen LakUA/RoRa Honda 51.54,4; 2) Jussi Saarinen-Anssi Saarinen LemUA Opel + 1.02,8; 3) Joonas Keränen-Henri Taivalantti LahUA/HAU Ford + 1.16,4; 4) Miikka Vuokila-Jussi Koskela TorUA Honda + 1.48,5; 5) Eerik Pietarinen-Hannu Pietarinen UAU + 2.46,2; 6) Miki Lindblom-Juha Laaksonen MäntsMK Honda + 3.54,3; 7) Joonas Lehtola-Janne Talvitie LaihUA BMW + 9.26,5

LUOKKA RSJM11) Joni Viitala-Kai Bruun AUK J-Äijät/JämsUA Renault 54.43,0; 2) Janne Huovinen-Mikko Laitinen JyvUA Renault + 7,1; 3) Laura Suvanto-Jan Lönegren TUA/SiAK Volkswagen + 47,6; 4) Tapio Nirvi-Jari Huomanen AL-Myrskylä/UAU Renault + 1.09,8; 5) Joonas Tokee-Jani Salo OrSUA/AlavUA Volkswagen + 7.19,6

SM-PISTETILANNE 1. OSAKISAN JÄLKEEN:
1) Janne Seluska 18,58 pistettä; 2) Jussi Saarinen 17,14; 3) Joni Viitala 16,0; 4) Joonas Keränen 15,71; 5) Miikka Vuokila 14,29; 6) Eerik Pietarinen 12,86; 7) Janne Huovinen 12,0; 8) Miki Lindblom 11,43; 9) Joonas Lehtola 10,0; 10) Raimo Kovanen 8,57 pistettä; 11) Laura Suvanto 8,0; 12) Tapio Nirvi 4,0 pistettä

NAISET1) Sari Lääti-Jari Nukarinen HamUA Opel 58.59,8; 2) Elina Valtaala-Asko Sairanen KuortUA/AlavUA + 5.16,4; 3) Kirsi Sjölund-Pekka Koivisto OriUA Corolla + 7.31,2; 4) Marika Nurmi-Markus Räty RiiUA Ford + 8.52,3

teksti: Kikka Kuosmanen

Mainokset
%d bloggers like this: